Všeobecné podmínky pro provoz pneumatických obvodů
- při nasazování výrobků do provozu je zapotřebí dodržovat příslušná bezpečnostní pravidla, návody, doporučení a předepsané technické parametry (teplota, tlak a podobně)
- oblasti, které zůstávají pod tlakem i po uzavření přívodu vzduchu a odvzdušnění, se mají v pneumatických obvodech speciálně označit
- je nutné vzít v úvahu selhání výrobku, případně vznik nebezpečných situací, v důsledku nesprávného zacházení, stáří nebo poruchy
- doporučuje se označit zvláštním nápisem celé pneumatické obvody, u kterých je nezbytná vysoká opatrnost při opravárenských pracích
- na zařízeních, kde jsou namontovány pneumatické válce, se nedoporučuje provádět svářečské práce elektrickým obloukem
- koncoví uživatelé musí učinit dostatečná ochranná opatření k zamezení vzniku škod na materiálu a zdraví zaměstnanců
Podmínky pro použití a provoz pneumatických válců
- demontáž jednočinných válců je nutné provádět velmi obezřetně, neboť uvnitř zabudovaná pružina je montována s předpětím
- pracovním médiem válců je upravený stlačený vzduch
- doporučujeme používat náš pneumatický olej pro přimazávání stlačeného vzduchu, případně některý olej ze seznamu doporučených olejů, pro obnovení trvalé tukové náplně použijte mazací tuk SAP-FML2A
- používání jiných než doporučených olejů vede k poškození O-kroužků a těsnění zabudovaných nejen ve válcích, ale i v ostatních zařízeních pneumatického obvodu
- pokud je rychlost vysouvání pístnice do 1 ms-1 není nutné stlačený vzduch přimazávat; pokud je rychlost vyšší, doporučujeme stlačený vzduch přimazávat pomocí maznice a pneumatických olejů (viz výše); rovněž doporučujeme stlačený vzduch přimazávat v případě, že stlačený vzduch má rosný bod pod -20oC
- pro těžké pracovní podmínky a do agresívního prostředí je možné na válcích provést speciální povrchovou úpravu nebo vyrobit pístnici z nerezového materiálu, případně chránit pístnici krycí prachovkou
- po dohodě s technickým oddělením naší společnosti je možné provést další speciální konstrukční úpravy válců či změny v materiálech O-kroužků a těsnění dle požadavků zákazníka
- je nutné dodržet správnou montáž válců a správné vedení pístnice bez účinků bočních sil na pístnici (mimo provedení, které jsou výslovně určeny pro zachycení bočních sil jako například válce s lineárním vedením H)
- při velkých rychlostech pístnic válců s velkou zátěží doporučujeme použít externí tlumiče rázů, čímž se podstatně prodlouží životnost celého zařízení
Tolerance zdvihu pneumatických válců
Zdvih válců může mít podle norem DIN ISO 6431, DIN ISO 6432 a VDMA 24562 kladnou odchylku od požadované hodnoty. Tato odchylka je dána výrobními tolerancemi a liší se podle průměru válce a zdvihu takto:
Norma | Průměr pístu válce [mm] | Zdvih [mm] | Přípustná odchylka zdvihu [mm] |
DIN ISO 6432 | 8, 10, 12, 16, 20, 25 | 0 až 500 | +1,5 |
DIN ISO 6431 VDMA 24562 NF E 49003.1 |
32, 40, 50 | 0 až 500 | +2,0 |
501 až 1250* | +3,2** | ||
63, 80, 100 | 0 až 500 | +2,5 | |
501 až 1250* | +4,0** | ||
125, 160, 200, 250, 320 | 0 až 500 | +4 | |
501 až 1250* | +5,0** |
Kritická pevnost na pístní tyči (vzpěrová pevnost)
U velkých zdvihů je zapotřebí zkontrolovat, zda nedojde k překročení pevnosti ve vzpěru, i když by podle průměru pístu válec zatížení snesl. Rychlou kontrolu můžete provést odečtením z následujícího grafu:
Pro přesné určení kritické síly použijte následující vztah (kritická síla FK pak musí být vyšší než zatížení, aby nedošlo k poškození pístní tyče):
FK = | Π2 . E . J | Kde: | FK je kritická síla na pístnici válce [N] | |
|
E je modul pružnosti 2,1*105 MPa | |||
l2 . k | J je kvadratický moment průřezu [mm4] | |||
l je kritická délka (=dvojnásobek zdvihu) [mm] | ||||
k je součinitel bezpečnosti (v praxi obvykle 4) |
Síla na pístní tyči pneumatického válce
Výpočet síly na pístní tyči pneumatického válce:
F = ( Sp (nebo Sz) . p ) - T | Kde: | F je síla na pístní tyči pneumatického válce [N] Sp je plocha pístu při vysouvání pístní tyče [mm2] Sz je plocha pístu při zasouvání pístní tyče [mm2] p je pracovní tlak [MPa] T je třecí síla (v praxi obvykle okolo 10%) |
Průměr pístu [mm] |
Pracovní tlak [MPa] | |||||||||||
0,1 | 0,2 | 0,3 | 0,4 | 0,5 | 0,6 | 0,7 | 0,8 | 0,9 | 1,0 | 1,1 | 1,2 | |
8 | 4,5 | 9,0 | 13,6 | 18,1 | 22,6 | 27,1 | 31,7 | 36,2 | 40,7 | 45,2 | 49,8 | 54,3 |
10 | 7,1 | 14,1 | 21,2 | 28,3 | 35,3 | 42,4 | 49,5 | 56,5 | 63,6 | 70,7 | 77,8 | 84,8 |
12 | 10,2 | 20,4 | 30,5 | 40,7 | 50,9 | 61,1 | 71,2 | 81,4 | 91,6 | 102 | 112 | 122 |
16 | 18,1 | 36,2 | 54,3 | 72,4 | 90,5 | 109 | 127 | 145 | 163 | 181 | 199 | 217 |
20 | 28,3 | 56,5 | 84,8 | 113 | 141 | 170 | 198 | 226 | 254 | 283 | 311 | 339 |
25 | 44,2 | 88,4 | 133 | 177 | 221 | 265 | 309 | 353 | 398 | 442 | 486 | 530 |
32 | 72,4 | 145 | 217 | 290 | 362 | 434 | 507 | 579 | 651 | 724 | 796 | 869 |
40 | 113 | 226 | 339 | 452 | 565 | 679 | 792 | 905 | 1018 | 1131 | 1244 | 1357 |
50 | 177 | 353 | 530 | 707 | 884 | 1060 | 1237 | 1414 | 1590 | 1767 | 1944 | 2121 |
63 | 281 | 561 | 842 | 1122 | 1403 | 1683 | 1964 | 2244 | 2525 | 2805 | 3086 | 3367 |
80 | 452 | 905 | 1357 | 1810 | 2262 | 2714 | 3167 | 3619 | 4071 | 4524 | 4976 | 5429 |
100 | 707 | 1414 | 2121 | 2827 | 3534 | 4241 | 4948 | 5655 | 6362 | 7068 | 7775 | 8482 |
125 | 1104 | 2209 | 3313 | 4418 | 5522 | 6627 | 7731 | 8835 | 9940 | 11044 | 12149 | 13253 |
160 | 1810 | 3619 | 5429 | 7238 | 9048 | 10857 | 12667 | 14476 | 16286 | 18095 | 19905 | 21714 |
200 | 2827 | 5655 | 8482 | 11309 | 14137 | 16964 | 19791 | 22619 | 25446 | 28274 | 31101 | 33928 |
250 | 4418 | 8835 | 13253 | 17671 | 22089 | 26506 | 30924 | 35342 | 39760 | 44177 | 48595 | 53013 |
320 | 7238 | 14476 | 21714 | 28952 | 36190 | 43428 | 50666 | 57904 | 65142 | 72380 | 79618 | 86856 |